Tuesday, April 12, 2011

KELAS MEMASAK ~

TADaaaa ~
hah ni cta psai kelas memasak aku ngn makcik2 sekampung aku .
haha , jgn glak sbb aku p belajaq msak ngn geng2 makcik2 .
maklum la owg muda pakat xmow .
so aku p ja la ngn makcik2 .
dh bnyk mnggu dh aku p . tp mnggu ni ja rsa mcm best ckit .
minggu ni kmi blejaq bt TAT TELUR .
bleh tahan sedapnya .
lawak gak belajar ngn makcik2 ni .
d'all tau gelak ja .
cikgu ajar d'all smbang .
pastu pakat kalut la xpham step .
rasa mcm nk cepuk ja d'all .
biasa la belajaq dlm kmpung , so belajaq masakan biasa2 ja la .
nk mintak cikgu ajaq masakan barat tkut plak makcik2 tu pakat xlalu nk mkn .
biar la bljar ngn makcik2 pown , jnji xbuang msa kn kn kn :)
sekian ~

nah ! RASEPI NYA !


bahan2
375 gm mejerin
125 gm gula halus
620 gm tepung gandum
2 biji telur
1 sudu teh asen vanilla


bahan pilling telur .
5 biji telur
60 ml susu segar
100 gm gula halus
330 ml air
(semua bahan utk pilling ini digaul hingga sebati)

cara membuat

1.pukul majerin dan gula hingga kembang
2.hasukkan telur dan kacau hngga sebati & tuangkan asen vanilla
3.ayak tepung dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam majerin & telur yg dipukul tadi.
gaulkan dgn hujung jari .
4.canaikan ke dlm acuan mengikut kehendak anda :)
5.tuangkan piling telur ke dalam acuan .
6.bakar di dalam ketuhar pada suhu 200 drjh celcius selama 15 minit

TERIMA KASIH SUDI BACA, KOMEN LA SEKALI :)

No comments:

Post a Comment